Viață de Mămică

Cum să ai un somn odihnitor pe parcursul lunilor de sarcină

Majoritatea femeilor gravide au probleme cu somnul cel puțin în ultimul trimestru de sarcină. Principala cauză constă în creșterea în dimensiune a fătului, care conduce la probleme de mobilitate și la imposibilitatea de a dormi în poziția preferată.

Problemele legate de somn pot interfera cu o serie de simptome precum: creșterea frecvenței cardiace, respirația greoaie și senzația de oboseală, dureri de spate, crampe ale picioarelor, nevoia de a urina mai des, arsuri stomacale, constipatie etc.

Treptat, apar și grijile viitoarelor mămici cu privire la sănătatea fătului și la modul în care vor evolua lucrurile după naștere. Cu alte cuvinte, intervin factori de ordin psihologic, cum ar fi stresul și stările de anxietate.

Dacă înainte de sarcină ți-ai fi putut rezolva problemele legate de oboseală și somn cu ajutorul medicamentelor, suplimentelor alimentare și ceaiurilor, ei bine, în lunile de sarcină trebuie să renunți la multe dintre acestea deoarece sunt contraindicate. În schimb, poți face câteva schimbări care să te ajute să te odihnești mai bine, iar ulterior să ai un somn mai bun.

Cumpără-ți lenjerii de noapte pentru gravide

Hainele pe care le porți în această perioadă trebuie să fie realizate din materiale naturale, prietenoase cu pielea, dar și foarte comode. Dacă ești o persoană pragmatică, investește în pijamale de alăptare, deoarece le poți purta atât în timpul sarcinii, cât și în perioada de alăptare.

În magazine se găsesc diverse tipuri de lenjerii, cum ar fi cămăși sau seturi din două piese (pantaloni cu bandă elastică și bluză cu buzunare ascunse pentru alăptat). Important e să fie lejere, să te simți bine în ele și să-ți permită să te miști în voie.

Găsește-ți o pozitie de dormit confortabilă

Un sfat bun este să încerci să renunți la poziția de somn preferată încă de la începutul sarcinii și să o adopți pe cea care va fi cea mai confortabilă când sarcina a evoluat. Medicii recomandă ca poziția de somn să fie pe o parte, cu genunchii îndoiți, deoarece inima lucrează mai bine și nu simți presiune pe organe din cauza greutății fătului.

Cel mai indicat ar fi dormitul pe partea stângă deoarece te ajută să menții organele mari în afara uterului. Această poziție oferă și alte benefici: îmbunătățește circulația la nivelul inimii și permite un flux de sânge pentru făt.

Adaptează-ți stilul de viață la sarcină

Ceea ce faci, mănânci sau bei îți poate influența capacitatea de a te odihni și dormi. Un prim pas către un somn odihnitor este să renunți la o serie de obiceiuri cum ar fi consumul de băuturi pe bază de cofeină (cafea sau energizante) sau consumul excesiv de lichide seara, înainte de culcare.

Nici cu alimentele nu trebuie să exagerezi, chiar dacă ți se face foame noaptea târziu sau ai diverse pofte. Cu alte cuvinte, evită mesele copioase înainte de culcare și rezumă-te la o gustare sănătoasă, care să includă alimente ușor de digerat.

Nu în ultimul rând, formează-ți un program de somn pe care să îl respecți zilnic (aceeași oră de culcare și trezire). Activitățile relaxante înainte de culcare sunt o modalitate de a adormi mai repede și de avea un somn mai bun.