Viață de Mămică

Alimentația copiilor – ce trebuie să știi despre nitrați, nitriți, azotați, azotiți

Dacă înainte de secolul 19 oamenii se hrăneau cu alimente naturale, acum trebuie să fii mai atent la substanțe nocive precum, nitrații, nitriții, azotații și azotiții, care fac parte din factorii cu risc oncogen, adică factori declanșatori ai cancerului.

Nitrati, nitriti, azotati, azotiti – surse, efecte, statistici

Nitratul sau azotatul sunt substanțe nocive, care odată ajunse în stomac, într-un mediu acid, se transformă în nitrit, respectiv azotit. Aflându-se în acest punct, aceste substanțe, aflate în cantități mari pot provoca următoarele:

  • Sufocă celulele stomacale, amplifică fermentarea zaharurilor și cresc nivelul acidului lactic
  • Se unesc cu aminele conținute de proteine formând nitrozaminele (cele mai cancerigene substanțe)

Cele 3 surse principale de nitrați (azotați) și nitriți (azotiți) sunt: îngrășămintele chimice, apa și alimentele.

Îngrășămintele chimice sunt folosite pentru a crește producția, impactând creșterea naturală a plantei/legumei. Astfel a scăzut capacitatea de apărare împotriva dăunătorilor și a fost nevoie de folosirea insecticidelor, formându-se astfel un dublu proces de intoxicare a legumelor pe care le consumi astăzi.

Apa este o altă sursă de nitrați și nitriți. Apa potabilă poate fi poluată cu fertilizatori cu azot, deșeuri umane sau excremente animale. Aproximativ 20% din nitriții și azotiții din corp au ca proveniență apa. De aceea, trebuie să citești mai atent etichetele apelor îmbuteliate, căutând să cumperi o apă cu un conținut scăzut sau chiar 0 de nitrați, respectiv nitriți.

Alimentele care conțin nitrați (azotați) și nitriți (azotiți)

Alimentele care au un conținut ridicat de astfel de substanțe nocive sunt: țelina, rădăcinoasele, pătrunjelul, mărarul, salata verde, sfecla roșie, andivele, guliile, ridichile, carnea și produsele care conțin carne procesată.

Alimentele cu conținut mediu sunt: rucola, spanacul, castraveții, varza, berea, morcovii. Spre surprinderea tuturor, chiar și fructele. Trebuie să ai grijă cu cantitatea pe care o consumi zilnic.

Alimentele cu un conținut scăzut de nitrați sau nitriți sunt: vinetele, mazărea, conopida, fasolea, ardeii, prazul, sparanghelul, roșiile și ciupercile.

Efectele negative ale nitraților (azotaților) și nitriților (azotiților)

– Influențează negativ compoziția naturală a plantelor/ legumelor/ fructelor/ cărnurilor și altor produse lactate, căci coacerea și/ sau producția depinde de pământ și apă.
– Modifică sau pot sufoca celulele hepatice și stomacale.
– Cresc conținutul proteinelor din legume, în defavoarea glucidelor și lipidelor
– Cresc incidența cancerului limfatic, esofag și stomac, intestine.

Din păcate, nu poți evita în totalitate alimente care conțin aceste substanțe nocive. Dacă ai aflat că ai consumat un astfel de aliment, consumă imediat după suc de citrice sau citrice, ori legume bogate în vitamina C.

Dacă nu vrei să renunți la anumite alimente, de care știi totuși că au un conținut de nitrați mediu sau scăzut, le poți fierbe, mura sau marina pentru a reduce conținutul. De asemenea, le poți curăța de coajă sau să le ții în apă aproximativ o oră.